Jeśli twoje auto zacznie szarpać podczas ruszania z miejsca, możesz mieć nie lada kłopot!

Nigdy nie lekceważ chwili, gdy wyczujesz, że twoje auto zaczęło szarpać podczas ruszania z miejsca. Może okazać się, że masz poważną i kosztowną w naprawie awarie. Podpowiadamy, czego możesz się spodziewać, chociaż właściwą diagnozę może postawić tylko mechanik w serwisie.

Pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy, gdy auto zaczyna szarpać przy ruszaniu, to sprzęgło. I nic dziwnego, bo awaria tego elementu jest najczęstszą przyczyną szarpania podczas ruszania. Sprzęgło to bardzo trwały element, odpowiedzialny za przenoszenie napędu. Jednak jego żywotność jest ograniczona. Najczęściej objawy wyeksploatowanego sprzęgła pojawiają się po przejechaniu od 150 do 200 tysięcy kilometrów, jednak zdarza się, że sprzęgło psuje się wcześniej. Niekiedy zależy to trwałości fabrycznie założonego elementu, niekiedy od stylu jazdy kierowcy. Najczęściej pęka lub krzywi się tarcza sprzęgła, luzuje lub uszkodzeniu ulega docisk sprzęgła, lub też wyeksploatowana płaszczyzna koła zamachowego w miejscu jego styku ze sprzęgłem.

Główny podejrzany – sprzęgło

Ale awarii może ulec też hydrauliczny i mechaniczny układ sterowania sprzęgłem. Sprzęgło przestanie płynnie działać kiedy masz do czynienia z awarią pompy lub siłownika. Zapowietrzenie układu przeniesienia napędu i zacinanie się linki może mieć wpływ na powstawanie ślizgów. W sprzęgle może zepsuć się tak wiele elementów, że właściwą diagnozę może postawić jedynie doświadczony mechanik, po uprzednim rozebraniu mechanizmu.

Naprawa sprzęgła nie jest naprawą tanią

Naprawa sprzęgła nie jest naprawą tanią, Najdrożej wychodzi tu naprawa sprzęgła w samochodach z silnikiem diesla. Cena co prawda uzależniona jest od modelu, silnika i dostępności części, jednak za najpopularniejszy kompletny mechanizm i tak zapłacisz około 600 zł i więcej. Im nowsze silniki, tym drożej, a w autach wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe musisz doliczyć co najmniej 1000 zł za nowe koło… No i do tego koszt robocizny w serwisie… Może wyjść kilka tysięcy…

Nieco lepiej sprawa przedstawia się w silnikach benzynowych, gdzie za części zamienne zapłacisz mniej. Za komponent odpowiedzialny za przeniesienie mocy i momentu obrotowego zapłacisz maksymalnie 600 zł, ale … oczywiście, dojdzie do tego koszt robocizny. Im bardziej nowoczesna jednostka, tym będzie drożej, a tam gdzie mamy do czynienia z dwumasowym kołem zamachowym czy centralnym wysprzęglikiem… cóż, może być bardzo drogo…

Koszt wymiany sprzęgła to nie tylko części, ale też i robocizna

Koszt wymiany sprzęgła to nie tylko części, ale też i robocizna, która będzie coraz wyższa w chwili, gdy naprawa okaże się bardziej skomplikowana. Jeśli konieczny będzie demontaż całego zespołu napędowego, to nie ma co liczyć na niższe koszty pracy mechanika. Trudno się dziwić, że niekiedy koszt naprawy sprzęgła sięga 15 tysięcy złotych. Można się mocno zastanawiać nad naprawą, sprzedażą czy innymi możliwościami.

Inni podejrzani, których trzeba sprawdzić

Oprócz sprzęgła można również przyczyn szarpania upatrywać w źle wyregulowanej pracy silnika, którą należy wyregulować, sprawdzić czy prawidłowo pracują wtryski, czy z kolektora ssącego powietrze nie przedostaje się powietrze, omijające gaźnik, skontrolować ciśnienie wtrysku. Mechanik powinien sprawdzić właściwy odstęp elektrod w świecach zapłonowych.Powinien też sprawdzić układ wydechowy pod kątem nieszczelności w okolicy sondy lambda. I mimo, że to nie sprzęgło, to nie są to również tanie naprawy.

Dlatego, jeśli poczujesz, że twoje auto szarpie podczas ruszania, to po prostu, umów się na wizytę w swoim serwisie samochodowym i napraw drobną usterkę, zanim przerodzi się ona w ogromną usterkę, która porządnie szarpnie cię po kieszeni.