Silnik twojego auta traci moc, a twój szlak znaczą kłęby czarnego dymu? Czeka cię wizyta w warsztacie!

Jeśli zaobserwowałeś, że w twoje auto na niskich obrotach przygasa, gaśnie, obroty falują, z rury wydobywa się czarny dym a na pulpicie świeci się kontrolka “Check Engine”, to masz problem z zaworem EGR.

Zawór EGR to mechanizm stosowany w autach od lat 80-tych. EGR jest to zawór recyrkulacji spalin, który reguluje dopływ spalin do cylindrów, a przez to osiąga się obniżenie temperatury w komorze spalania oraz ma znaczący wpływ na emisję szkodliwych substancji do środowiska. Zawór kontroluje ilość spalin trafiających do silnika, które trafiają tam podczas jazdy ze stałą prędkością. Zawór odcina dopływ spalin w chwili, gdy dociskasz pedał gazu lub silnik pracuje w pozycji jałowej. Zawór najczęściej zacina się w pozycji otwartej, w chwili, gdy dodajesz gazu lub silnik pracuje na biegu jałowym, powinien być otwarty. Do silnika trafia zbyt duża ilość spalin, zaburzając pracę całej jednostki.

Niepokojące objawy to kłęby czarnego dymu, zauważalne spadki mocy, przygasanie silnika

Zawór nie powinien sprawić problemów przez około 100 do 150 tysięcy kilometrów, ale niestety na jego żywotność ma wpływ wiele czynników, choćby nawet styl jazdy kierowcy. Im bardziej dynamicznie jeździsz, tym EGR popracuje dłużej. Niepokojące objawy to kłęby czarnego dymu, zauważalne spadki mocy, przygasanie silnika na biegu jałowym czy podczas ruszania, falowanie obrotów na biegu jałowym. Nie sposób nie zauważyć objawów.

W teorii naprawa zaworu zawsze i dla wszystkich modeli wygląda tak samo

W teorii naprawa zaworu zawsze i dla wszystkich modeli wygląda tak samo. Musisz zawór zdemontować, wyczyścić i zamontować. Teoretycznie proste. Praktycznie, w starszych konstrukcjach faktycznie naprawa nie nastręcza większych trudności, mało tego, bardzo rzadko okazuje się, że element trzeba wymienić na nowy. Dostęp do niego jest stosunkowo prosty, więc i cena naprawy nie powala na kolana. Niestety, im nowsze i im bardziej skomplikowane konstrukcje, tym naprawa staje się bardziej skomplikowana, a jej koszt wzrasta wraz z ilością roboczogodzin, jakie mechanik musi włożyć w demontaż i ponowny montaż zaworu. Niekiedy trzeba się przy demontażu mocno natrudzić, by dostać się do sprawiającego kłopot elementu. Nasze współczesne silniki montowane są w stosunkowo małej ilości miejsca, co oznacza, że dojście do poszczególnych elementów jest problematyczne i wymaga demontażu innych elementów. Inną kwestią jest słaba jakość materiałów, z których wykonane są współczesne elementy jednostki napędowe, choćby ze względu na obniżenie wagi i ceny jednostki.

Profilaktyka, ważna rzecz

Zawór EGR czyszczony profilaktycznie co 60 lub 80 tysięcy kilometrów nie będzie jednak sprawiał trudności, trzeba tylko pamiętać o tym, aby o ten element dbać. Wystarczy podjechać do serwisu, gdzie zawór zostanie wykręcony, szlam olejowy usunięty, twarde zabrudzenia wyczyszczone, a uszczelki i opaski zaciskowe wymienione. Profilaktyka jest tańsza od naprawy i może zapobiec konieczności wymiany zaworu na nowy, co jest dosyć drogą naprawą.

Zaślepienie zaworu EGR

Można się również zdecydować na zaślepienie zaworu, jednak jest to rozwiązanie doraźne, wystarczające na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Mimo, że moc silnika zauważalnie wzrasta, a jednostka wraca do parametrów sprzed awarii, to jednak jest to ingerencja w pracę jednostki i systemy sterujące jej pracą. Na skutek odczytu nieprawidłowych danych sterowniki zaczynają sygnalizować błąd w pracy, więc pojawia się na pulpicie kontrolka “Check Engine” lub kontrolka sygnalizująca nieprawidłowości w systemie oczyszczania spalin. Są to błędy, których wykasowanie jest niemożliwe. Można mieć wpływ na zafałszowanie obrazu danych przez zainstalowanie w sterownikach dodatkowego oprogramowania, jednak to też nie jest stałe i stabilne rozwiązanie problemu.

Odpowiednia pielęgnacja i profilaktyka pozwala zapobiegać problem z EGR. Należy pamiętać, że im auto nowsze, tym naprawa droższa i bardziej skomplikowana. Dodatkowo, jeśli nie jesteś kierowcą, który jeździ dynamicznie, a wręcz przeciwnie, preferujesz jazdę mocno ekonomiczną, możesz być pewien, że zawór EGR odmówi posłuszeństwa. Zadbaj o niego zanim to się stanie.