Holowanie pojazdów o specjalnych potrzebach

Nie każde auto można holować ot, tak sobie. Są auta, których holowanie wymaga wiedzy i sprzętu. Są takie, których holować nie wolno, gdyż grozi to dodatkowymi zniszczeniami.

Warto wiedzieć, zawczasu, czy twój samochód nadaje się do holowania, czy w razie potrzeby musisz szukać pomocy drogowej z widłami lub hydrauliczną platformą i dźwigiem? Musisz wiedzieć, jak holować swoje auto, bo w sytuacji stresowej może okazać się, że nie będziesz miał głowy do kontrolowania wiedzy fachowców z pomocy drogowej, którą odezwiesz.

Holowanie samochodów z automatyczną skrzynia biegów.

Holowanie samochodów z automatyczną skrzynią biegów jest wskazane tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład na autostradzie. Trzeba pamiętać, że nie można auta takiego holować z prędkością przekraczającą 50 km/h i tylko na odcinku 50 km. Generalnie, producenci samochodów zabraniają holować auta z automatyczną skrzynią biegów, dopuszczają jedynie ich transport na lawecie lub na motylu, dzięki czemu koła napędowe nie stykają się z nawierzchnią. W momencie, gdy masz do czynienia z awarią skrzyni biegów lub brakiem oleju – nie holuj takiego auta samodzielnie!

Holowanie pojazdów z napędem na cztery koła

Holowanie samochodów z napędem na cztery koła może być problematyczne. Bezwzględnie trzeba tu pamiętać o tym, aby odłączyć napęd jednej osi. Jeśli o tym zapomnisz, lub posiadasz auto ze stałym napędem na obie osie, zniszczysz podczas holowania centralną przekładnię. To wygeneruje ogromne koszty naprawy. Auto terenowe najlepiej przetransportować na widłach lub przewieźć je lawetą.

Holowanie samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem

Holowanie samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem jest niemożliwe. No, ok, jest możliwe, ale to co zostanie z auta po holowaniu właściciela raczej nie ucieszy. Zawieszenie, znane z konstrukcji Citroena, opada w chwili, gdy włączy się silnik, albo na skutek jego awarii. Dzieje się tak na skutek spadku ciśnienia w pneumatyce zawieszenia. Prześwit między nadwoziem o podłożem zmniejsza się często do zaledwie kilku centymetrów, więc nawet postawienie takiego auta może spowodować nieodwracalne uszkodzenia. Należy tu skorzystać z usług pomocy drogowej, która posiada holownik z hydraulicznie opuszczaną lawetą oraz specjalny podnośnik.

Podstawowe zasady, o których powinno się pamiętać podczas samodzielnego holowania

Podstawowe zasady, o których powinno pamiętać się podczas samodzielnego holowania samochodu, dotyczą choćby tego, że holować wolno tylko auta ze sprawnym układem hamulcowym i kierowniczym. Holować możesz na lince o długości od 4 do 6 metrów, oznaczonej czerwono – białymi pasami lub żółtą chorągiewką. Jeśli układ kierowniczy lub hamulcowy nie działa, wówczas możesz holować na lawecie, motylu czyli widłach, co oznacza wezwanie pomocy drogowej, lub na sztywnym holu, pod warunkiem, że działa przynajmniej jeden układ hamulcowy. Sztywny hol musi mieć maksymalnie 3 metry. Na obszarze zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a poza terenem zabudowanym do 60 km/h. Nie wolno holować samodzielnie pojazdu po autostradzie. W tym wypadku holować może wyspecjalizowany pojazd, czyli holownik, i tylko do następnego zjazdu z autostrady.
Auto holujące powinno mieć zapalone światła mijania, a holowane powinien mieć po lewej stronie umieszczony trójkąt ostrzegawczy oraz włączone światła pozycyjny w czasie ograniczonej widoczności.