Przyczyny przegrzania silnika

Dla silnika, niedobrze jest, gdy zaczyna się przegrzewać. Podpowiadamy, jakie mogą być przyczyny przegrzewania się silnika. Przegrzanie silnika może wiązać się z poważnymi awariami, więc czasem lepiej zapobiegać, niż naprawiać. Najważniejsze, to być czujnym i wyrobić sobie nawyk kontrolowania temperatury.

Sprawny silnik w czasie największych upałów pracuje temperaturze między 80 a 95 stopni Celsjusza. Wszelkie odchylenia od normy są kłopotem dla użytkownika i mogą skończyć się poważnymi kłopotami. Zimą motor nagrzewa się wolniej. Wielu kierowców stosuje rozmaite sposoby osłaniania miejsc, którymi powietrze dostaje się pod maskę samochodu. Zakładane są tekturki i osłonki na wloty powietrza, które mają pomóc ogrzać silnik. O ile sprawdzają się one zimą, o tyle latem koniecznie trzeba je zdemontować, ponieważ odcięcie dopływu powietrza może mieć wpływ na niewłaściwe chłodzenie silnika.

Silniki chłodzone cieczą

Silniki chłodzone cieczą posiadają dwa obiegi płynu chłodzącego. Po uruchomieniu silnika płyn zaczyna krążyć w pierwszym obiegu, przepływając kanałami blok i głowicę silnika. Po nagrzaniu pierwszego obiegu termostat włącza drugi obieg, który przebiega przez chłodnicę. Chłodzenie cieczy wspomagane jest często wentylatorem. Niesprawny układ chłodzenia spowoduje przegrzanie silnika. Nie ma powodu do paniki, jeśli temperatura w czasie upałów i przy pokonywaniu wysokich podjazdów osiąga do 95 stopni Celsjusza, jednak wzrost temperatury do 100 stopni Celsjusza powinien już wzbudzić uwagę. Przyczynami mogą być awarie termostatu, który jest elementem, który należy wymienić, ponieważ jego naprawa jest po prostu niemożliwa. Zepsuty termostat powoduje, że nie otwiera się drugi obieg, a to już przyczyna przegrzewania się auta. Podczas wymiany termostatu dochodzi do ubytków płynu chłodniczego, więc trzeba liczyć się z koniecznością dokupienia i uzupełnienia.

Nieszczelności w układzie chłodzenia

Nieszczelny układ chłodzenia to również przyczyna zbyt wysokiej temperatury silnika. Istotne jest tu kontrolowanie poziomu płynu w układzie chłodzenia, dlatego ważne jest kontrolowanie poziomu płynu w układzie. Mogą tu niepokoić nagle skoki temperatury, ale nieszczelności mogą być bardziej spektakularne. Czasem, w czasie jazdy pęknie przewód, a wówczas spod maski zaczynają wydobywać się kłęby pary. Równocześnie skacze temperatura silnika. Kiedy tak się stanie, musisz niezwłocznie stanąć, zgasić silnik i uchylić maskę, nie otwierając jej całkowicie, z uwagi na fakt, że możesz się poparzyć.

Awaria wentylatora chłodnicy

Wentylator pracuje w okolicach chłodnicy, nawiewa powietrze na kanały, którymi płynie ciecz chłodząca. Wentylator wyposażony jest we własny termostat, który uruchamia nawiew w wysokich temperaturach. Wentylator słyszysz stojąc w upalny dzień w korku, bo wówczas silnik nie zasysa odpowiedniej ilości powietrza. Większa pojemność silnika oznacza więcej wentylatorów, a wystarczy, aby zepsuł się jeden, by silnik miał problem z utrzymaniem właściwej temperatury.

Awaria pompy wodnej

Awaria pompy wodnej również może być przyczyną wzrostu temperatury silnika. Pompa odpowiada za obieg cieczy w układzie chłodzenia. Ona z kolei napędzana jest paskiem klinowym lub paskiem rozrządu. Ich trwałość nie pozostawia wiele do życzenia, oczywiście przy regularnym serwisie, natomiast częste są kłopoty z wirnikiem pompy. Kiedy pompa się zepsuje, przestanie podawać płyn do silnika, a to powoduje, że silnik pracuje bez chłodzenia.

Silnik przegrzany to fatalne dla niego konsekwencje. Drogie, bardzo czasochłonne i pracochłonne naprawy, nie zawsze uwieńczone pełnym sukcesem. Odkształcone pierścienie, tłoki, uszkodzone gumowe uszczelniacze zaworów. Silnik zaczyna brać olej. chodzą do tego kłopoty z kompresją. Często efektem przegrzania jest uszkodzenie głowicy silnika, a nie zawsze planowanie głowicy i wymiana uszczelki pod głowicą wystarczy. Czasem trzeba ją po prostu wymienić. Zapobieganie wychodzi taniej.