Co zrobić, gdy zepsuje się uszczelka pod głowicą?

Jeśli cokolwiek zepsuje się w samochodzie, stajemy przed dużym problemem. Większości usterek nie da się przewidzieć i nim zapobiec. Z niektórymi kierowcy próbują nawet z nimi jeździć, jak najdłużej się da.

W przypadku uszczelki, nie warto jednak czekać, aż wydamy kilka tys. zł za silnik. Lepiej wydać kilkanaście zł na uszczelkę i cieszyć się dalej komfortową jazdą.

Symptomy uszkodzonej uszczelki

Pęknięta, przepalona czy stara uszczelka pod głowicą może doprowadzić do całkowitego remontu silnika. Uszczelka pod głowicą daje jednak sygnały, że trzeba ją wymienić. Jej objawem jest niestabilna praca silnika, problemy z rozruchem auta, wyczuwalny zapach grzejącego się oleju i nadmiar spalin samochodowych, a także podnoszący się poziom oleju. Ponadto można zauważyć kilka innych nieprawidłowości.

Szlam na wlewie oleju

Nawet niewielka uszczelka może doprowadzić do poważnych następstw. Dlatego, jeśli po odkręceniu wlewu oleju zauważysz jasną lub co gorsze ciemnobrązową maź, nazywaną szlamem lub skraplającą się parę wodną, powinieneś wiedzieć, że do bloku silnika właśnie dostaje się chłodziwo, co już niebawem będzie Cię drogo kosztowało.

Kopcąca rura wydechowa

Przyczyn kopcenia z rury wydechowej może być mnóstwo. Jedną z nich jest uszkodzona uszczelka pod głowicą, która powoduje wydzielanie dużej ilości białego dymu. Dymieniu temu towarzyszy szybki przyrost ilości spalanego paliwa, przy jednoczesnej utracie mocy silnika.

Kipienie oleju

Jeśli na obudowie filtra zauważysz wycieki olejowe, masz pewność, że uszczelka nie jest zbyt dobrej jakości i wymaga natychmiastowej wymiany. Wzrost ciśnienia w układzie smarowania powoduje wypychanie oleju w „rozbryzgu”, co w konsekwencji również oblepia silnik, powoduje dymienie i prowadzi wręcz do zapłonu olejowej warstwy.

Silnik jest przegrzewany, jeśli jest powietrze w zbiorniczku wyrównawczym

Uszkodzona uszczelka powoduje powstawanie pęcherzyków powietrza w zbiorniku wyrównawczym, co może oznaczać nadchodzące przegrzanie silnika przedmuchem spalin do układu chłodzenia i wyciek płynu chłodniczego.

Jak sprawdzić, czy faktycznie uszczelka puściła?

Jeśli, mimo objawów uszkodzenia uszczelki, nadal nie jesteś pewien, czy trzeba ją wymienić, możesz samodzielnie przeprowadzić test chemiczny, który wykryje spaliny w chłodnicy. Test niewiele kosztuje, a może być potwierdzeniem wcześniejszych przypuszczeń.
Poza tym zawsze warto udać się do mechanika, który zmierzy cienienie w układzie chłodniczym na pracującym silniku lub zastosuje profesjonalny test.

Co zrobić, alby zminimalizować możliwość awarii uszczelki?

Jeśli silnik nie jest obarczony wadami konstrukcyjnymi, uszczelkę dłużej utrzymasz w stanie względnie wysokiej jakości, jeśli zadbasz o stan silnika i układu chłodzenia. Uszczelka dłużej będzie trzymała, jeśli będziesz używał dobrej jakości płynu chłodniczego, instalacja gazowa będzie odpowiednio dobrana, a każde objawy przepuszczania będą szybko weryfikowane.

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

Jeśli nie da się uratować uszczelki pod głowicą, musisz przygotować się na wydatki. Co ważniejsze, wiele osób może porwać się do samodzielnej wymiany uszczelki. Jest to możliwe do zrealizowania, ale niezwykle trudne i wymagające wiedzy oraz dostępu do dobrej jakości części i uszczelek. Tutaj oszczędności i „mało używane części zamienne” zdecydowanie są odradzane.
Za wymianę i zakup uszczelki oraz kupno niezbędnych płynów można sumarycznie zapłacić od 1000 do 2000 zł. Od 750 zł zapłacimy za robociznę i pracę na silniku R4 z wymianą płynów. 250 zł do 1000 zł będzie kosztowała naprawa napędu rozrządu, a od 1300 zł naprawa uszczelki i wymiana głowicy.
Mimo wszystko nie radzimy tu oszczędzać. Jednorazowy wydatek pozwoli ustrzec się od wielu droższych napraw.

 

Jeżeli masz problem z autem i czeka Cię wymiana uszczelki pod głowicą zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszego warsztatu.