Co można znaleźć pod maską samochodu?

Niezależnie od tego, jak często jeździmy własnym autem, o tym jak jest ono zbudowane i co znajduje się m.in. pod jego maską nie powinniśmy zapominać. Współcześnie od regularnego sprawdzania poziomu oleju czy płynu do spryskiwaczy wyręczają nas systemy elektroniczne, w które wyposażone jest praktycznie każde auto. Niestety jednak mimo, że wskażą nam one, że materiałów eksploatacyjnych jest w naszym aucie niedostatek, to nie wyręczą nas w rzeczywistym ich uzupełnieniu. Choćby z tego względu warto jest wiedzieć, gdzie i co znajduje się pod maską naszego samochodu. A znaleźć pod nią możemy znacznie więcej niż tylko wlew oleju i płynu do spryskiwaczy.

Warto wiedzieć co jest pod maską

Dzięki podstawowej wiedzy na temat tego, co znajduje się pod maską naszego samochodu będziemy mogli oszczędzić na wizytach u mechanika, które w przypadku nieznajomości konstrukcji auta byłyby raczej bardzo częste. Decydując się na zakup nowego auta wraz z nim otrzymujemy każdorazowo instrukcję. To właśnie w niej zawarte są wszystkie potrzebne informacje – np. o umiejscowieniu poszczególnych elementów. My jednak wskażemy Wam, jakich elementów powinniście pod nią poszukiwać i jaką pełnią one funkcję.

Filtr i wlew oleju

Na początku zajmiemy się tymi elementami, które są najbardziej oczywiste. Znajdzie się wśród nich oczywiście filtr i wlew oleju. Dzięki olejowi silnik pracuje prawidłowo – chroni go przed korozją, a także zmniejsza tarcie poszczególnych jego elementów. Filtr natomiast zabezpiecza przed przedostawaniem się do całego mechanizmu zanieczyszczeń. Filtr i olej wymagają cyklicznej wymiany, dlatego znajomość miejsca, w którym się znajdują będzie dla każdego właściciela samochodu bardzo pomocna. Obserwacja – i w razie potrzeb wymiana – oleju i filtra przedłuży żywotność silnika.

Ważne paski

Maska samochodu skrywa przed właścicielem auta wiele różnych rodzajów pasków, których prawidłowe działanie przekłada się na bezpieczeństwo i komfort jazdy aut. Najważniejszymi z nich jest pasek rozrządu i pasek klinowy.

Za co odpowiada pasek rozrządu?

Pasek rozrządu jest elementem eksploatacyjnym samochodu, którego kondycji nie powinno się zaniedbywać. Zużycie paska rozrządu może doprowadzić do jego pęknięcia, a to z kolei spowoduje zniszczenia, które zmuszą nas do kosztownej wizyty u mechanika.

Za co odpowiada pasek klinowy?

Pasek klinowy odpowiada za bardzo ważne elementy w silniku takie, jak: alternator i pompa wodna. W przypadku jego nieprawidłowej pracy – spowodowanej np. zużyciem, możemy napotkać zakłócenia w działaniu pojazdu. W przypadku jego zerwania będziemy mogli prosić o pomoc już tylko lawetę – dalej po prostu nie pojedziemy.

Wlew płynu hamulcowego

Wlew płynu hamulcowego to kolejny – bardzo ważny – element, który znajduje się pod maską każdego samochodu, i którym bezsprzecznie powinniśmy się zainteresować. Płyn hamulcowy nie zużywa się, jednak podczas eksploatacji zwiększa się w nim ilość zanieczyszczeń i powietrza. Powoduje to, że jego odporność na obciążenia cieplne stopniowo maleje, co może przełożyć się w przyszłości na coraz większy deficyt siły hamowania. W praktyce oznaczać to może, że spotkamy się z sytuacją, gdy wciśniemy hamulec, a samochód nadal – jak gdyby nigdy nic – będzie jechał przed siebie. Dobrze jest wiedzieć, gdzie znajduje się zbiornik z płynem hamulcowym i na bieżąco kontrolować jego stan. A w razie wątpliwości udać się do warsztatu.

Filtr kabinowy

Znajomość pozycji filtru kabinowego pod maską jest niezwykle przydatna. Filtr odpowiada za oczyszczanie powietrza, które wlatuje do wnętrza auta. Niezbędne jest jego regularne serwisowanie, w przeciwnym razie za jakiś czas możemy spodziewać się przykrego zapachu przy wejściu do samochodu.

Bezpieczniki

W starych autach bezpieczniki znajdują się pod maską. W nowych bardzo często pod deską rozdzielczą Gdzie znajdują się te w Twoim aucie? Nie wiesz? To lepiej sprawdź ich pozycję, gdyż ich stan zawsze warto zweryfikować, gdy w aucie coś przestaje działać.

Akumulator

Umiejscowienie akumulatora w swoim aucie doskonale znają kierowcy, których samochody lubią brać częste przerwy od pracy w mroźne poranki lub w ogóle w okresie zimowym. Współczesne akumulatory nie wymagają praktycznie w ogóle obsługi od strony właściciela auta. Jednak, aby prawidłowo działały warto cyklicznie sprawdzać poziom elektrolitu i uzupełniać braki wodą destylowaną. Jeśli nasze auto ma tendencję do odmawiania współpracy w chłodne dni, to znak, że akumulator musimy raz na jakiś czas podładować (choć może i konieczna będzie jego wymiana).

Układ wspomagania

W układzie wspomagania znajduje się kilka elementów, których położenie powinniśmy znać. Wśród nich znajduje się miejsce wlewu płynu w układzie wspomagania i miejsce gdzie znajdują się kable odpowiadające za ten układ. Całkowita wymiana płynu w układzie wspomagania jest rzadka, jednak regularna kontrola jego poziomu jest niezbędna, aby zachować bezpieczeństwo i prawidłowość działania. Monitorowanie stanu kabli jest również wskazane, gdyż ich zużycie może przyczynić się do pojawienia się zagrożeń podczas kierowania pojazdem.

Wlew płynu w układzie chłodzenia

Układ chłodzenia silnika jest niezbędny do prawidłowej pracy auta. Jego kondycję powinniśmy sprawdzać co najmniej raz do roku – przed okresem zimowym. Płyn chłodniczy pozwala utrzymać silnikowi prawidłową temperaturę i chroni go przed przegrzaniem. Aby auto działało poprawnie jego poziom musi być zgodny z tym, który jest wyznaczony przez producenta samochodu. W przypadku jego obniżenia uzupełniamy braki. Płyn wymieniamy co 2,3 lata.

Wlew płynu do spryskiwacza

Do czego służy płyn do spryskiwaczy nie musimy chyba nikomu tłumaczyć. Mimo tego, że jego funkcja jest dość oczywista wielu kierowcom zdarza się zapomnieć o tym, aby kontrolować stan płynu. Brak funkcjonujących spryskiwaczy może być problematyczny zwłaszcza w trudnym terenie lub w wymagających warunkach atmosferycznych. Płyn do spryskiwaczy możemy dolewać samodzielnie i w każdych warunkach, dlatego warto jest mieć zawsze ze sobą – np. w bagażniku – kanister z zapasowym płynem.

Filtr powietrza

Filtr powietrza służy do zabezpieczenia cylindrów przed dostawaniem się do nich zanieczyszczeń. Stan jego zużycia może być różny w zależności od tego po jakich drogach się poruszamy i ile zanieczyszczeń ma on za zadanie pochłonąć. W teorii filtr powietrza powinien być wymieniany na przeglądzie, jednak w praktyce konieczność jego wymiany może zajść znacznie wcześniej, dlatego warto jest znać położenie filtra powietrza, aby w razie potrzeby wymienić go na nowy.

Infografika

infografika - co znajduje się pod maską