Regularna kontrola płynów eksploatacyjnych w samochodzie ma znaczenie

W naszym serwisie samochodowym często spotykamy się z awariami spowodowanymi przez niewłaściwy poziom lub słabe parametry płynów eksploatacyjnych w samochodach. Właściciele i kierowcy przypominają sobie o nich przed wyjazdem lub przed okresowym przeglądem, natomiast prawda jest taka, że regularne kontrole poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie pozwolą na utrzymanie stanu technicznego samochodu w należytej kulturze, a przynajmniej zdecydowanie przedłużą jego żywotność.

Przede wszystkim należy zadbać o poziom i stan oleju silnikowego, który pracuje w ekstremalnych temperaturach, a jego zła jakość lub niedobór ma wpływ na zużycie istotnych elementów silnika, co może prowadzić prosto do drogiego i czasem zupełnie nieopłacalnego generalnego remontu silnika samochodu. O tym, jaki olej jest właściwy dla twojego samochodu, przeczytasz w instrukcji obsługi pojazdu, natomiast zakład mechaniczny, w którym wymieniasz olej powinien w widocznym miejscu w komorze silnika umieścić zawieszkę z informacją, jaki olej został zastosowany i kiedy powinna nastąpić kolejna wymiana. Resztkę oleju powinieneś dostać z powrotem na tzw. “dolewkę”, którą uzupełniasz ewentualne niedobory przed całkowitą wymianą zużytego oleju. Poziom oleju sprawdzasz samodzielnie przy wyłączonym, ale rozgrzanym silniku, czystym, przetartym szmatką bagnetem. Poziom właściwy powinien oscylować między maksymalną a minimalną wartością, zaznaczoną na bagnecie.
Kierowcy często zapominają, że kolejnym, istotnym dla parametrów użytkowania pojazdu płynem jest płyn hamulcowy. Jego stan często się lekceważy, zapomina o kontrolowaniu jego poziomu i właściwości. Tymczasem płyn hamulcowy pochłania wodę, szacuje się, że 1% wody w płynie obniża skuteczność hamulców o 15%, co zdecydowanie wpływa na pogorszenie parametrów hamulców. Zwłaszcza, że te działają w wysokich, ekstremalnych temperaturach, a podczas wrzenia płynu “bogatego” w wodę, cząsteczki pary blokują ciśnienie z pompy hamulcowej na koła. Płyn należy wymieniać co dwa lata.
Kolejnym płynem, istotnym z punktu widzenia użytkownika, jest płyn chłodniczy, którego niedobór latem może prowadzić do przegrzania się auta, a zimą niemożliwe staje się nagrzanie kabiny i podróż w cieplnym komforcie. Producenci płynów chłodniczych nie zalecają mieszania różnych płynów, proponując, aby ewentualne niedobory uzupełniać wodą, a potem dolewać ewentualnie koncentratu. Poziom płynu łatwo dostrzec na miarce zbiorniczka, umieszczonego w komorze silnika. Nie należy odkręcać korka wlewu przy rozgrzanym silniku, gdyż grozi to nagłym wytryśnięciem wrzącej cieczy i groźnymi poparzeniami. Przy każdej zmianie płynu chłodzenia układ chłodzenia należy dokładnie przepłukać.
Do naszego serwisu zapraszamy nie tylko w razie zaistniałych kłopotów z autem, ale też wówczas, gdy chcecie sprawdzić, czy w trakcie eksploatacji pojazdu nie doszło do zużycia istotnych dla parametrów technicznych pojazdu części i elementów, również płynów.