Rzeczywista historia samochodu: w jaki sposób najskuteczniej ją poznać, sprawdzić i zweryfikować?

Decydując się na zakup używanego samochodu, warto dokładnie sprawdzić jego historię. Pozwala to uniknąć przykrych niespodzianek w okresie eksploatacji auta oraz zwiększyć bezpieczeństwo.

Jak sprawdzić historię pojazdu?

Historię samochodu używanego najłatwiej określić można na podstawie jego przebiegu. Teoretycznie jest on do wglądu na wyświetlaczu zlokalizowanym na tablicy wskaźników. W praktyce informacje te nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Nieuczciwi handlarze starają się zwiększyć szansę na sprzedaż, dokonując zmian w danych wyświetlanych przez zegary samochodu. Klienci niechętnie decydują się na zakup mocno nadwyrężonych pojazdów z przebiegiem 200 – 400 tys km. Na ostateczną kondycję samochodu wpływ mają również inne czynniki niezależne, jednak wszelkie oszustwa związane ze wskaźnikami prędzej czy później dają o sobie znać. Można je wykryć, weryfikując inne miejsca zapisu historii pojazdu. Należy do nich przede wszystkim książka serwisowa, w której powinny być zapisane wszelkie działania warsztatowe. Dotyczy to również informacji dotyczących aktualnego podczas ich realizacji przebiegu. Kiedy dostęp do tych danych nie jest możliwy, konieczne jest skorzystanie z alternatywnych metod.

Weryfikacja numeru identyfikacyjnego

Do każdego samochodu przypisywany jest indywidualny numer identyfikacyjny VIN, na podstawie którego zbadać można historię auta. Wykonuje się to poprzez jego rozkodowanie oraz zweryfikowanie. Zwykle numer VIN umieszczony jest na tabliczce na stałe zamocowanej wewnątrz pojazdu, w polu oznaczonym literą E. W zależności od modelu, może się ona znajdować w okolicach prawego fotela przedniego, lewej strony podszybia, przedniego lub prawego słupka karoserii, prawego nadkola lub prawej strony ramy nośnej czy komory silnika. Bardzo często numer VIN nabijany jest w modelach samochodów w kilku różnych miejscach. Najlepiej rozpocząć próbę jego weryfikacji od sprawdzenia, gdzie może być zlokalizowany w danym pojeździe.

Badanie historii serwisowej

Na podstawie pozyskanego numeru VIN sprawdzić można historię serwisową online. Uwzględnia ona łączną liczbę kilometrów przebytych przez pojazd, do której wgląd uzyskać można za pomocą różnych stron internetowych. W sieci funkcjonują płatne oraz darmowe serwisy tego typu. Jeżeli auto zostało zarejestrowane w Polsce, dane na temat przebiegów odnotowanych przy przeglądach technicznych zgromadzone być powinny w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Od 15 grudnia 2017 roku przeszłość pojazdów sprawdzić można w ramach darmowego programu CEPiK 2.0, jeżeli tylko poszukiwane auta znajdują się w bazie. Obejmuje siedem kategorii, określających czy samochód:

  • był kradziony
  • był złomowany
  • jest powypadkowy
  • był uszkodzony
  • posiada przekręcony licznik
  • jest niedopuszczony do ruchu
  • służył jako taxi

Nabywca może w ten sposób zweryfikować wszystkie inne wpisy na temat badanego egzemplarza.

Samochody z zagranicy

W przypadku samochodów sprowadzanych do Polski z zagranicy, również istnieje możliwość sprawdzenia ich historii w internecie. CEPiK 2.0 udostępnia ewidencję samochodów pochodzących z określonych krajów europejskich, a także wcześniej bardzo trudno dostępnych USA oraz Kanady. Łącznie obsługuje aż 21 rynków, z których w Polsce zarejestrowanych jest współcześnie ponad 4,5 mln samochodów. Aby uzyskać bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wystarczy podać:

  • numer rejestracyjny
  • numer VIN
  • datę pierwszej rejestracji

Najłatwiej wygląda to w przypadku aut pochodzących z państw skandynawskich, gdzie informacje dotyczące używanych pojazdów gromadzone są przez krajowe systemy informatyczne już od wielu lat. Przed wprowadzeniem CEPiK 2.0, praktycznie tylko w przypadku samochodów ze Szwecji lub Danii do uzyskania niezbędnych danych nabywca potrzebował jedynie podstawowych wytycznych. Informacje te przekazywane są z danych, które odnotowano podczas dokonywania przeglądów i badań technicznych. Prawdopodobnie w przyszłości usługa zostanie poszerzona o kolejne państwa, między innymi Niemcy. Obecnie nie ma możliwości bezpłatnej weryfikacji historii pojazdów w tym kraju, ponieważ wymaga ona zastosowania kosztownego dekodera VIN. Lepszym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji wizyta w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Jak sprawdzić historię pojazdu w ASO?

Rzeczywistą historię pojazdu najskuteczniej zweryfikować można w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Auto podłączane jest do specjalistycznego systemu diagnostycznego, co daje niemal stuprocentową pewność uzyskania danych oddających jego rzeczywisty stan techniczny. Dotyczy to zwłaszcza przebiegu, który zapisywany jest w większości współcześnie produkowanych pojazdów w różnych miejscach. Wiele z nich posiada podzespoły obsługiwane elektronicznie, które pozwalają na stałe udokumentowanie liczby przejechanych kilometrów. Wszystkie tego typu dane odczytać można w zróżnicowany sposób. Znajdują się one w miejscach takich jak na przykład:

  • czujnik ABS
  • oprogramowanie radia
  • komputer silnika

Zapisane w nich informacje odzyskać mogą jedynie pracownicy profesjonalnego serwisu, posiadający odpowiednie kwalifikacje. Wykorzystują oni fachowe oprogramowanie, uprzednio podłączając samochód do urządzenia diagnostycznego o określonych parametrach.

Wizyta w profesjonalnym warsztacie samochodowym

Zaangażowanie odpowiednich urządzeń diagnostycznych daje największą skuteczność sprawdzenia historii pojazdu, która w praktycznie każdym przypadku zapisana jest na odpowiednich modułach komponentów samochodowych. W ten sposób zweryfikować można nawet starsze modele pojazdów, do których nabywca nie ma szans zdobyć aktualnej książki serwisowej. Przy zakupie używanego samochodu, stan techniczny niemal zawsze okazuje się mieć kluczowe znaczenie. Aby nie natrafić na przykre niespodzianki, warto ocenić stan zużycia najnowocześniejszymi oraz najbardziej skutecznymi metodami.

Zapraszamy do naszego warsztatu na takiego oględziny!