Sprawdź zbieżność kół w swoim aucie

Twoje auto ściąga na jedną stronę? Walczysz z kierownicą w czasie jazdy? Auto zachowuje się niestabilnie? To mogą być objawy złego ustawienia geometrii kół.

Może ostatnio wpadłeś w wyrwę? Może uderzyłeś w wysoki krawężnik? To już sugeruje, aby udać się na stację diagnostyczną lub do warsztatu, wyposażonego w kadrę i specjalistyczny sprzęt, gdzie za 15 minutową kontrolę zapłacisz 50 złotych. Na miejscu będziesz też mógł wyregulować zbieżność, co stanowi koszt od 50 do 200 złotych, w zależności od zakresu regulacji. Biorąc pod uwagę wymianę kompletu opon to niewygórowana cena.

Lekceważący stosunek do geometrii wziął się u kierowców stąd, że nie jest to usterka, która unieruchomi samochód na dłużej i nie niesie za sobą ryzyka dalszych uszkodzeń. Jednak to ważne, bo przecież nie po to testuje się auta miesiącami w laboratoriach, aby znaleźć optymalne ustawienie, aby to później lekceważyć. Jakieś znaczenie dla auta i komfortu jazdy geometria musi przecież mieć. I ma. Ustawienie kół powinno dać optymalny kompromis między położeniem kół względem osi symetrii pojazdu lub kół danej osi względem siebie, a kątem pochylenia kół w stosunku do jednej z umownych osi symetrii podwozia.

Podsumowując, aby koła odpowiednio przylegały do nawierzchni podczas jazdy prosto czy w zakrętach, muszą być odpowiednio ustawione. Wówczas samochód jest bardziej stabilny i przewidywalny podczas jazdy. Koła powinny być minimalnie zwrócone do siebie. Niestety, na skutek zużywania się drążków kierowniczych czy innych elementów układu kierowniczego, a także wypracowania się elementów układu zawieszenia, koła zaczynają pochylać się w inne strony. Każde uderzenie kołem w twardą przeszkodę oznaczać może rozjechanie się zbieżności.

Zanim jednak zaczniesz sprawdzać zbieżność, upewnij się, że nie masz luzów w układzie kierowniczym, że końcówki drążków nie są wyrobione, oraz, że zawieszenie jest w dobrym stanie. Jeśli nie któryś z tych elementów nie działa właściwie, nic po kontroli i ustawianiu zbieżności. Zbieżność warto ustawić po każdej ingerencji w koła, czyli podczas wymiany opon na sezonowe. Do tego należy ustawiać ją całościowo. Nie warto ustawiać tylko przodu, czy tylko tyłu, ale i tył, i przód i układ kierowniczy, całościowo, w odpowiednio wyposażonym w skalibrowane i serwisowane co jakiś czas urządzenia.

Dlaczego? Bo dobre doleganie opony do nawierzchni to podstawa bezpiecznej jazdy. Bo stabilny tor jazdy to gwarancja bezpiecznej jazdy. Bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego kierowcy. A właściwie ustawiona geometria kół to gwarantuje.