Używasz dodatków do paliwa? Przeczytaj

Na rynku dostępnych jest mnóstwo dodatków do paliwa, zarówno do silników diesla jak i benzynowych. Ich bezmyślne lub, umówmy się, lekkomyślne stosowanie może prostą drogą prowadzić do awarii silnika, które szybko kończą się kosztowną naprawą. Jednym z dodatków, który jest wskazany do silników diesla, jest depresator. Środek odpowiada za zwiększenie temperatury wytwarzania parafiny w temperaturach spadających poniżej 0℃, co przydaje się wówczas, gdy w zbiorniku nie posiadasz paliwa zimowego, w którym producenci paliwa fabrycznie umieszczają dodatki zwiększające temperaturę wytwarzania parafiny.

Jednak do innych środków, jako mechanicy na co dzień stykający się z różnego rodzaju awariami silników, podchodzilibyśmy ostrożnie. Auta wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa nie powinny być na przykład traktowane środkami do oczyszczania układu paliwa, które są dedykowane starszym modelom pojazdów. Faktem jest, że u tych bardziej wiekowych modeli samochodów dodatki tego typu pozwalają związać wodę w paliwie i ją wyeliminować. Jednak, aby usunąć wodę z układu paliwa najlepiej pamiętać o okresowej wymianie filtrów paliwa. Dla aut starszego typu przeznaczone są dodatki, zwiększające ilość siarki w paliwie. Siarka ma właściwości smarne, a jej niska zawartość w paliwie może mieć zgubny wpływ na pracę silnika i powodować kosztowane awarie. Przy nowoczesnych silnikach wysokoprężnych niewłaściwie dobrane dodatki mogą fałszować pracę komputera pokładowego, co również ma negatywny wpływ na stan techniczny silnika.

Dodatki stosowane do benzyny mają za zadanie oczyścić układ paliwa. Nie warto ufać magicznym środkom,  które w cudowny sposób naprawią silnik. Aby naprawić silnik, trzeba go dostarczyć na warsztat, a nie zalać chemią. Podstawowym zadaniem uzdatniaczy do benzyny musi być zdolność ich do wiązania wody z paliwa i wydalania jej poza układ. Ogranicza to ryzyko wystąpienia korozji i problemów z rozruchem przy minusowych temperaturach.  Dla aut starszych można znaleźć dodatki zwiększające ilość ołowiu, który praktycznie już nie występuje w paliwach dostępnych na stacjach paliw, a który może być konieczny dla silników starego typu.

Nie ma co liczyć również na spektakularne efekty preparatów zwiększających moc silnika. Można próbować, ale efektów widocznych gołym okiem raczej nie będzie. Można sobie spokojnie porównać efekty jazdy na zwykłym paliwie i paliwie z dodatkami zwiększającymi liczbę oktanów. Różnica jest praktycznie niewyczuwalna.

Dobieraj dodatki do swojego silnia, konsultuj decyzje ze swoim mechanikiem, posłuchaj jego porad. Magii nie ma, jest twarda rzeczywistość, w której łatwiej coś zepsuć niż później tanio naprawić.

Nasza praktyka dowodzi, że często nasi klienci dają posłuch reklamie, podszeptom znajomych, u których jakiś tam konkretny dodatek zadziałał pozytywnie i poszukują tańszych rozwiązań i opcji dotyczących oczyszczania paliwa, układu paliwa czy wtrysku. Tymczasem wystarczą systematyczne wizyty w serwisie i wymiana filtrów, a także używanie płynów eksploatacyjnych i paliwa dostosowanych do pory roku, by bez problemu i paniki cieszyć się autem zimą.