Wiesz, w co wyposażone jest twoje auto?

Tajemnicze skróty, którymi producenci oznaczają dodatkowe funkcje wyposażenia samochodów, nie są dla wszystkich jasne. Postanowiliśmy wyjaśnić, o co w nich chodzi i do czego służą poszczególne układy czy systemy.

Kupujesz nowe auto, albo i nie takie nowe, używane, które ma funkcje, które oznaczane są tajemniczo brzmiącymi nazwami. Do końca nawet nie wiadomo, co kryje się za skrótami, które znacznie podnoszą wartość samochodu. Zachwalane przez sprzedawców, przez mechaników nie do końca, bo w autach więcej dziś elektroniki, która jak się zepsuje… to na całego.

Aby łatwiej ruszać z miejsca i na ślizgiej nawierzchni

Aby łatwiej ruszyć z miejsca i na ślizgiej nawierzchni, wyposażono twoje auto w ASR, czyli Acceleration Slip Regulation. To system optymalizacji przyczepności przy ruszaniu, który działa podobnie do starego, dobrze znanego ABS, tylko, że przy ruszaniu. Zapobiega buksowaniu kół, przeciwdziała poślizgowi, hamuje koła, zmniejsza moment obrotowy i moc silnika, pozwalając płynnie i bez problemów ruszyć z miejsca. A kiedyś było tylko sprzęgło i gaz…

Hamowanie pod kontrolą

Hamowanie, zwłaszcza awaryjne, stało się głównym polem badań laboratoriów. I tutaj wprowadzono szereg systemów, które mają uczynić je bardziej bezpiecznym i kontrolowanym. Dlatego pierwszy system najstarszy, jest chyba najbardziej znany, to popularny nawet w starszych modelach aut Anti-Anti-Lock Braking System czyli ABS, zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. ABS nie ingeruje w działanie układu hamulcowego do momentu gwałtownego naciśnięcia hamulca, kiedy to nie dopuszcza do blokowania się kół. Jego uzupełnieniem jest Brake Assist, który wspomaga nagłe hamowanie, przez zwiększenie siły hamowania przy szybkim i gwałtownym naciśnięciu na hamulec. System podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym, co powoduje, że szybciej załącza się ABS, czyli zyskujesz cenne ułamki sekund. Innym układem wspomagającym działanie ABS, jest elektroniczny system rozdziału siły hamowania, czyli EBD/EBV (Electronic Brakeforce Distribution). System automatycznie rozdziela siłę hamulców dla każdego koła w zależności od obciążenia.

Trudniej wpaść w niekontrolowany poślizg

Trudniej wpaść w niekontrolowany poślizg dzięki systemowi Electronic Stability Program, czyli ESP. To elektroniczny program stabilizacji, który odpowiada za utrzymanie poprawnego toru jazdy podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zaczyna działać w momencie, w którym twoje auto wpada w poślizg,system ESP hamuje jedno lub więcej kół. Hamuje przednie koła gdy auto zaczyna obracać się wokół własnej osi, lub tylne, gdy gdy traci przyczepność. System znany też pod znaczeniami VSS lub VSC.
Dynamic Steering Response, DSR, to system podpowiadający sterowanie autem, połączony z ESP. W chwili poślizgu kierownica lekko przekręca się w sugerowaną stronę skrętu, DSR może też lekko skręcić koła w razie poślizgu, co zapobiega obrotowi auta. Kierownica po wszystkim wraca do pozycji wyjściowej.
Electronic Differential Lock, czyli EDS / EDL to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, która rozpoznaje poślizg napędzanych kół. Układ wyhamowuje automatycznie koło napędowe obracające się szybciej. Układ przenosi też napęd na koło, które nie utraciło stabilności i przyczepności. Wspomaga dzięki temu bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni, zimą, oraz pewność.

Czystsze spaliny

Exhaust Gas Recirculation (EGR), system, na który najczęściej klną mechanicy.Zapchany zawór EGR to same kłopoty. Koszty napraw sięgać mogą nawet 3 tysięcy złotych, czyli dramatycznie drogo. System obniża temperaturę w silniku i spowalnia proces spalania paliwa. W autach wyposażonych w ten system spaliny z silnika zawracane są z powrotem do cylindrów, a EGR ma zadbać o to, by ten proces przebiegał równomiernie. Należy go regularnie kontrolować i czyścić podczas przeglądów. Jego awarię sygnalizuje kontrolka “check engine”. Zawór EGR ma w założeniu obniżać emisję spalin.

Wpływ na zużycie paliwa i środowisko naturalne ma również ciśnienie w oponach, więc producenci zastosowali w nowoczesnych autach system kontroli ciśnienia opon, czyli TPC / TPM / TPMS – Tire Pressure Control / Tire Pressure Monitoring System,. Jego zadaniem jest kontrolowanie i informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach.