Jak sprawdzić szczelność klimatyzacji samochodowej? To pytanie zadaje sobie większa część kierowców, którzy posiadają auto z klimatyzacją. Skoro już ją mamy na wyposażeniu samochodu to warto z niej korzystać prawda? Problem zaczyna się gdy ją uruchamiamy, zaczyna działać, ale nie chłodzi wnętrza naszego samochodu. Jedną z przyczyn takiego stanu może być nieszczelność klimatyzacji. Przeczytajcie nasz artykuł i poznajcie metody sprawdzania szczelności klimatyzacji samochodowej.
Klimatyzacja samochodowa ogółem – czym jest i jak działa?
Klimatyzacja samochodowa to układ zamknięty składający się ze sztywnych i elastycznych elementów i przewodów. Układ dzielimy zazwyczaj na niskociśnieniowy i wysokociśnieniowy. W całym układzie krąży czynnik, który odpowiada za chłodzenie powietrza, które dostaje się do kabiny pasażerskiej poprzez układ wentylacji.
Objawy braku szczelności klimatyzacji samochodowej
Do najczęściej spotykanych objawów braku szczelności klimatyzacji samochodowej należy znaczny spadek wydajności układu oraz plamy oleju na łączeniach klimatyzacji pod maską. Są to dwa objawy, które możemy zdiagnozować samodzielnie. Jeżeli zauważymy którykolwiek z nich powinniśmy udać się do serwisu klimatyzacji samochodowej i zlecić specjaliście sprawdzenie jej szczelności oraz stanu technicznego. Sprawność klimatyzacji przede wszystkim należy sprawdzić przed wyjazdem na wakacje! Na co jeszcze zwrócić uwagę? Przeczytasz tutaj – Samochodem na wakacje – co sprawdzić przed podróżą?
Jak sprawdzić szczelność klimatyzacji samochodowej – metody?
Sprawdzić szczelność klimatyzacji samochodowej możemy za pomocą kilku metod. Każda z nich charakteryzuje się inną dokładnością oraz ceną. Ponadto istnieją wymagania dotyczące metod badania układu klimatyzacji samochodowej, które reguluje dyrektywa unijna. Skupimy się na kilku najpopularniejszych, które nie są jeszcze zakazane w Polsce. Oto metody sprawdzania szczelności klimatyzacji samochodowej:
Środek pieniący
Najpopularniejszą metodą sprawdzania nieszczelności w klimatyzacji samochodowej jest użycie środka pieniącego. Badanie polega na nałożeniu łatwo pieniącego się środka np. wody z mydłem lub specjalnego środka w sprayu na wszystkie przyłącza i przewody na zewnątrz. W miejscach, gdzie brakuje szczelności pojawia się piana. Ta metoda jest bardzo tania jednak jej wadą jest brak dobrych rezultatów przy małych wyciekach. Warunkiem wykonania badanie w ten sposób jest występowanie resztek ciśnienia w układzie. Jeśli go nie ma należy je wprowadzić z zewnątrz. Metoda ta jest pracochłonna i uniemożliwia dotarcie do wszystkich elementów klimatyzacji samochodowej.
Lampa UV
Do sprawdzenia szczelności klimatyzacji samochodowej stosuje się także lampę UV działającą w ultrafiolecie. Badanie polega na oświetlaniu poszczególnych elementów klimatyzacji po wcześniejszym wprowadzeniu do układu środka fluorescencyjnego. Aplikuje się go za pomocą specjalnego aplikatora, praski do wkładów lub urządzenia do serwisowania klimatyzacji. Wykryte nieszczelności świecą się na kolor jasnożółty lub jasnozielony. Najwygodniejsza jest lampa zasilana bateriami, lecz najważniejszym czynnikiem jest jej moc świecenia. Im większa moc, tym silniejszy jest efekt fluorescencji a co za tym idzie miejsca wycieków są bardziej widoczne. Używając lampy UV pamiętajmy o okularach ochronnych, które mają nas zabezpieczyć przed promieniowaniem ultrafioletowym. Jeśli wykonujemy badanie sami w domu pamiętajmy, by nie przesadzić z ilością środka fluorescencyjnego, ponieważ wpływa on negatywnie na żywotność sprężarki klimatyzacji samochodowej oraz odkładając się w obwodzie nie pozwala na wykrycie najmniejszych nieszczelności.
Elektroniczne sprawdzanie szczelności klimatyzacji samochodowej
Badanie szczelności klimatyzacji samochodowej możemy wykonać za pomocą detektora nieszczelności. Jest to przyrząd rejestrujący zwiększoną koncentrację czynnika chłodniczego w powietrzu. Sondę detektora należy zbliżyć do miejsca, gdzie podejrzewany jest wyciek na odległość nie większą niż 5 mm. Następnie przyrząd zasysa gaz, wykonuje jego analizę i za pomocą świecenia diod oraz sygnałów dźwiękowych informuje nas o intensywności stężenia czynnika chłodniczego. Urządzenie to pozwala na szybkie sprawdzenie układu oraz daje zadowalającą dokładność pomiarów.
Ciśnienie
Brak szczelności klimatyzacji samochodowej możemy wykryć za pomocą ciśnienia. Tym sposobem możemy sprawdzić układ zamknięty poprzez pomiar spadku ciśnienia w obwodzie. W tym przypadku możemy poddawać układ nadciśnieniu i podciśnieniu. Pierwszy sposób daje szybkie i dobre wyniki przy dużych nieszczelnościach. Polega on na podłączeniu opróżnionego układu poprzez zawór serwisowy do butli z azotem lub wytwornicy azotu. Klimatyzację samochodową napełnia się azotem nie przekraczając przy tym dopuszczalnego ciśnienia ustalonego przez producenta pojazdu lub układu klimatyzacji. Następnie obserwujemy przez około 5-10 minut czy ciśnienie nie spada. Brak szczelności klimatyzacji samochodowej zasygnalizuje nam syczenie. Gdyby tak się nie stało możemy uwidocznić miejsce wycieku środkiem do wykrywania nieszczelności np. barwnikiem UV, wodą z mydłem lub testerem ultradźwiękowym. Drugi sposób pozwala na wykrywanie nieszczelności za pomocą ciśnienia 10-15 bar w obwodzie niskiego ciśnienia. Badanie możemy wykonać za pomocą stacji do płukania klimatyzacji. Wyciągając czynnik można łatwo stwierdzić czy są jakieś nieszczelności. Cały proces powinien trwać minimum 30 minut. Wtedy uzyskujemy najbardziej miarodajny wynik. Na badanie warto też poświęcić dodatkowe 10 minut, ponieważ taki przedział czasowy powoduje, że wynik nie jest zafałszowany emisją czynnika z oleju sprężarkowego pozostającego w układzie. Wadą tej metody jest fakt, że sprawdza się ona w przypadku większych nieszczelności oraz sprawdzanie szczelności parownika jest bardziej skomplikowane.
Gaz śladowy
Gaz śladowy jest jedną z substancji, dzięki której możemy sprawdzić szczelność klimatyzacji. W jego skład wchodzi 95% azotu i 5% wodoru. To rozwiązanie bardziej eco, ponieważ gaz ten jest niepalny, nietoksyczny i nieszkodliwy dla środowiska. Molekuły wodoru same się ulatniają z minimalnych nieszczelności dlatego za pomocą detektora wodoru możemy wykryć nawet najmniejsze nieszczelności. Ten sposób jest niezawodny i łatwo jest nim zbadać parownik, ponieważ detektor wodoru posiada bardzo niską czułość poprzeczną co oznacza, że wpływ innych gazów nie wpływa na wynik pomiaru oraz cząsteczki wodoru są lżejsze od powietrza co pozwala na zbadanie klimatyzacji samochodowej od góry. Całe badanie polega na wprowadzeniu gazu przez złącze serwisowe wprost do opróżnionego lub częściowo napełnionego układu klimatyzacji pod ciśnieniem 5 bar. Następnie przesuwa się detektor wzdłuż przewodów i podzespołów klimatyzacji samochodowej. Gdy urządzenie wykryje jakiś przeciek poinformuje nas za pomocą sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Jak wszystko takie rozwiązanie ma również minusy. Niestety, ale konieczne jest posiadanie dodatkowego zestawu z butlą gazu śladowego, reduktora ciśnienia i wózka.
Jak dbać o klimatyzację samochodową?
Jak dbać o klimatyzację samochodową? Sposobów jest wiele. Przede wszystkim dbanie o klimatyzację samochodową jest kluczowym czynnikiem. Daje nam pewność, że zawsze będzie ona działać prawidłowo i nie narazi nas na dodatkowe koszty. Nikt z nas nie chciałby w upalny dzień zorientować się, że klimatyzacja samochodowa nie działa i zamiast komfortowej jazdy mieć mobilną saunę na czterech kółkach. Co więc należy robić? Po pierwsze klimatyzacji samochodowej powinniśmy używać przez cały rok. Mimo że klimatyzacja samochodowa kojarzy nam się z przyjemnym chłodem podczas gorących dni w samochodzie powinna być używana również jesienią i zimą, dzięki temu w bardzo szybki sposób usuniemy wilgoć z wnętrza samochodu a szyby szybciej się odparują. Po drugie klimatyzację samochodową powinniśmy regularnie serwisować. Co to dokładnie oznacza? Klimatyzację samochodową powinniśmy serwisować przynajmniej raz w roku. Pozwoli to nam mieć pełną kontrolę nad jej stanem i bardzo szybkie wykrycie ewentualnych nieszczelności, wadliwości poszczególnych elementów lub pozbycie się szkodliwych drobnoustrojów. Po trzecie szybka reakcja na usterki. Gdy widzisz, że coś jest nie tak i klimatyzacja samochodowa nie działa tak jak powinna nie zwlekaj. Przy pierwszych objawach od razu zgłoś się do serwisu klimatyzacji samochodowej. To złożony układ a usterka jednej części bardzo szybko może doprowadzić do uszkodzenia kolejnych.
Jak widzicie sprawdzenie szczelności klimatyzacji samochodowej nie należy do rzeczy trudnych. Wymaga jednak od nas pewnej wiedzy i doświadczenia. Jeśli nie czujemy się na siłach, by wykonać próbę szczelności samodzielnie, śmiało możemy zgłosić się do serwisu takiego jak nasz gdzie profesjonaliści nie dość, że sprawdzą szczelność klimatyzacji samochodowej to w dodatku mogą od razu przystąpić do jej napełnienia lub naprawy.