Jeździsz autem codziennie do pracy lub często podróżujesz? Pamiętaj o tym, aby często sprawdzać jego stan. Wymieniaj olej, dbaj o stan opon, pamiętaj o sprawdzeniu świateł. Bardzo ważny jest także stan hamulców, gdyż to one w głównej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy.
Prawidłowo działające hamulce zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy. Warto wiedzieć jak o nie zadbać, w jaki sposób odczuwane są uszkodzenia tarczy i hamulców podczas jazdy samochodem oraz w jaki sposób je wymienić i przedłużyć ich żywotność. Jeśli nie chcesz robić tego samodzielnie, skontaktuj się z warsztatem samochodowym Kuta Autoserwis z Poznania. Fachowcy udzielą Ci potrzebnych informacji, a także wymienią klocki i tarcze hamulcowe za Ciebie.
Zadbane klocki hamulcowe oraz tarcza pięknie wyglądają z alufelgami
Rodzaje tarcz hamulcowych
Podczas, gdy kierowca naciska na pedał hamulca, energia kinetyczna zmienia się w termiczną co skutkuje wzrostem temperatury tarczy hamulcowej. Każda tarcza ma określoną pojemność cieplną, a po jej przekroczeniu skuteczność hamowania drastycznie spada. Coraz częściej firmy produkujące tarcze hamulcowe wykorzystują zaawansowane technologie do ich produkcji.
Tarcza monolityczna– stosowana jest w najpopularniejszych samochodach. Są one bardziej wydajne niż bębny hamulcowe, ale szybko się nagrzewają i obniżają siłę hamowania.
Tarcza wentylowana– zbudowana z dwóch elementów, pomiędzy którymi są otwory wentylacyjne i odprowadzają ciepło gromadzące się podczas pracy hamulców. Nagrzewają się dłużej zachowując wysoki poziom hamowania.
Tarcza węglowo- ceramiczna– jest to najbardziej zaawansowana technologicznie tarcza, która zbudowana jest z ceramicznych elementów pokrytych włóknem węglowym. Używana jest głównie w sportach motorowych, gdyż nie ulegają przegrzaniu.
Tarcze nawiercane i nacierane– wykorzystywane są samochodach sportowych. Skutecznie odprowadzają ciepło za pomocą wyżłobionych rowków na powierzchni tnącej.
Co wpływa na uszkodzenie tarczy hamulcowej?
Istnieje wiele powodów deformacji i uszkodzeń tarcz hamulcowych. Pierwsze problemy mogą pojawić się już w trakcie ich projektowania do konkretnego samochodu oraz samej produkcji. Jednoczęściowe tarcze hamulcowe ważą około 8 kg i mogą ulec uszkodzeniu podczas niewłaściwego transportu, magazynowania i w trakcie dostawy do klienta.
Najczęściej występujące przyczyny uszkodzeń i deformacji tarcz hamulcowych wynikają z:
- błędnego montażu;
- niewłaściwego serwisu układów hamulcowych;
- niewłaściwe dokręcania śrub tarcz hamulcowych oraz kół;
- brak informacji dla klienta na temat sposobu docierania nowych tarcz i klocków hamulcowych.
Istnieją także deformacje i uszkodzenia tarcz hamulcowych podczas nieprawidłowej eksploatacji samochodu. Przekroczenie bezpiecznej, dopuszczalnej temperatury pracy tarcz hamulcowych, brak odpowiedniej wentylacji lub chłodzenia tarcz, nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy poprzez oblanie ich zimną wodą po wykonaniu kilku mocnych hamowań może spowodować uszkodzenia.
Nieodpowiedni dobór elementów do tarczy hamulcowej ma ogromny wpływ na współczynnik tarcia, który wpływa na wydłużenie drogi hamowania. Efekt “bicia” w trakcie hamowania wskazuje, że tarcze hamulcowe zostały uszkodzone.
Niestety wnikliwe zbadanie problemu oraz diagnostyka wskazuje często na uszkodzenie innych systemów pojazdu, np. uszkodzenie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego, łożysk kół, źle wyważone koła lub ich zła geometria, a także źle dobrane felgi do danego pojazdu.
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych musi być wykonana przy użyciu odpowiednich narzędzi
Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?
Podczas wymiany klocków hamulcowych należy także zwrócić uwagę na grubość, uszkodzenia mechaniczne, przegrzanie materiału oraz deformacje tarczy hamulcowej.
Korozja tarcz hamulcowych
W trakcie wymiany klocków hamulcowych należy zwrócić uwagę na stan wizualny tarcz hamulcowych. Korozja powstała na tarczach skutecznie uniemożliwia uzyskanie prawidłowego współczynnika tarcia. Pierwsze objawy skorodowanej tarczy wskazują słabe hamulce.
Przegrzanie tarcz hamulcowych
Jeśli tarcze hamulcowe nie są skorodowane i mają odpowiednią grubość mogą przez długi czas pracować w wysokiej temperaturze. Jednak zbyt częste i gwałtowne hamowanie może spowodować przegrzanie tarcz hamulcowych. Objawia się to “biciem” tarcz podczas hamowania, które nasila się podczas nagrzewania tarcz i ustępuje po wystudzeniu hamulców. Zbyt duże i częste wibracje skutecznie utrudniają prawidłowe działanie hamulców i mogą spowodować uszkodzenie zawieszenia samochodu oraz układu kierowniczego. Przegrzane tarcze hamulcowe charakteryzują się ciemniejszym kolorem, gdyż osadza się na nich węglik żelaza, który ma niski współczynnik tarcia i osłabia działanie hamulców.
Miejscowe przegrzanie tarczy hamulcowej
Tarcze hamulcowe ulegają miejscowemu przegrzaniu na skutek szybkiego hamowania przy zbyt rozgrzanych hamulcach. Dochodzi wówczas do zmiany struktury materiału, z którego zbudowana jest tarcza, w miejscu styku klocków. Na tarczy pojawia się ciemny ślad w kształcie klocka. Objawy miejscowego przegrzania tarczy hamulcowej odczuwalne są w trakcie hamowania przy małej prędkości do zatrzymania.
Pęknięcia tarcz hamulcowych
Pęknięcia często pojawiają się w nawiercanych tarczach hamulcowych, które pracowały dłuższy czas w wysokiej temperaturze lub podczas jazdy z dużym obciążeniem. Pęknięcia mogą powstawać na tarczach gładkich i nawiercanych. Zazwyczaj dopuszcza się samochód do dalszej jazdy jeśli pęknięcia nie występują na bokach tarczy oraz nie przekraczają maksymalnej długości podanej przez producenta od 2-5 mm, w zależności od rodzaju tarczy.
Pęknięcia powstałe na brzegach tarczy uniemożliwiają ich dalszą eksploatację i konieczna jest ich wymiana na nowe. Tarcze mogą także ulegać pęknięciom na części mocującej wskutek zbyt mocnego dokręcenia śrub kół. W takim przypadku konieczna jest wymiana tarcz hamulcowych.
Deformacja powierzchni tarczy
Deformacje powstające na części roboczej tarczy są skutkiem dużego obciążenia mechanicznego, nierównej powierzchni piasty lub uszkodzeniem jej łożyska. Uszkodzenia te objawiają się drganiami podczas hamowania lub pulsacją pedału hamulca. Zdeformowane tarcze można naprawić przetaczając ich powierzchnię.
Jeśli nie wiesz jak samodzielnie wymienić tarczę hamulcową- jedź do warsztatu samochodowego
Jak montować, aby uniknąć reklamacji?
Klocki oraz tarcze możesz wymienić samodzielnie jeśli posiadasz kanał oraz odpowiednie narzędzia. Do każdego zestawu elementów dołączona jest instrukcja montażu od producenta, do której trzeba się bezwzględnie zastosować.
Przed zamontowaniem nowych tarcz hamulcowych należy dokładnie wyczyścić piasty koła przy użyciu odpowiednich narzędzi. Nie należy stosować ostrych i mocnych tarcz, które często powodują ubytki na powierzchni piasty.
Kolejnym etapem jest wykonanie dokładnego pomiaru powierzchni piasty za pomocą liniału krawędziowego , a następnie trzeba sprawdzić poosiowe bicie piasty dzięki wskaźnikowi zegarowemu.
Tarczę hamulcową należy zamontować na przygotowaną piastę oraz dokręcić ją śrubami mocującymi koło. Trzeba również sprawdzić czy poosiowa odchyłka znajduje się w zakresie, który dopuszcza producent. Należy uważać, aby pomiędzy piastę koła i tarczę nie dostały się żadne zanieczyszczenia.
Montując klocki hamulcowe należy pamiętać o:
- miejscu smarowania;
- rodzajach stosowanych smarów;
- zestawach uzupełniających do montażu klocków.
Poprawne założenie tarcz hamulcowych, klocków oraz zacisku będzie miał znaczący wpływ na pracę całego układu hamulcowego. Brak staranności i pośpiech podczas wymiany tarcz i klocków może skutkować ich uszkodzeniom, deformacjom oraz pęknięciom tarczy hamulcowej. Niestety skutki nieprawidłowego montażu ujawniają się dopiero po przejechaniu 1000- 2000 km. Nie jest to odczuwalne bezpośrednio po montażu.
Jeśli w trakcie jazdy samochodem odczuwasz problemy podczas hamowania sprawdź hamulce. Uszkodzeniu mogły ulec zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe. Najlepiej skontaktuj się z firmą Kuta Autoserwis z Poznania, a fachowcy z warsztatu samochodowego szybko uporają się z problemem.